In deze gids vindt je oplossingen voor de meest voorkomende technische problemen die kunnen optreden bij een SiteBuilder-website. Over het algemeen draaien geautomatiseerde controlesystemen op de achtergrond en rapporteren zij alle niet-standaard condities; zo vaak wordt alles al door ons team opgelost en raden we aan om even te wachten.
Sommige situaties kunnen dan vaak worden geïdentificeerd door de weergegeven foutmelding – als de onderstaande procedures het probleem niet oplossen, schrijf ons dan via het contactformulier.
Over het algemeen raden we aan om de site te bewerken in Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge of Safari.
1. Frontend (website van buitenaf)
1.1 Deze website is niet beschikbaar
Deze indeling van dit bericht is afhankelijk van de browser die je gebruikt, maar de betekenis ervan moet erg op elkaar lijken (‘Deze site kan niet worden bereikt‘ wordt gebruikt in Google Chrome). Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een site niet beschikbaar is. Over het algemeen raden we je aan je internetverbinding te controleren of later te proberen.
1.2 Voel je je verloren?
Een 404-bericht kan in verschillende situaties verschijnen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een domein van het ene project naar het andere verplaatst, maar de DNS-records nog steeds naar het oorspronkelijke project verwijzen. In dit geval moet je doorgaans 24 uur wachten nadat je het domein hebt verplaatst.
Een andere optie kan het vervallen of ontbreken van een premiumpakket zijn voor projecten met je eigen domein (het gebruik van je eigen domein is een premiumfunctie). Controleer in dat geval de
geldigheid van het pakket in het beheer van de site en verleng het indien nodig.
Een relatief veel voorkomende reden kan ook zijn dat het adres in de verkeerde vorm wordt ingevoerd, dus controleer de vorm van het adres in de adresbalk van de browser.
1.3 Oeps
“Oeps !!” betekent meestal een technisch probleem. In dit verband raden we aan om een paar uur te wachten – het is mogelijk dat er een storing is in onze editor. Je kunt natuurlijk ook inloggen en ons schrijven via het contactformulier.
1.4 Je verbinding is niet privé
De indeling van dit bericht is afhankelijk van je browser, maar de betekenis ervan moet erg op elkaar lijken (“Je verbinding is niet privé” wordt gebruikt in Google Chrome). Het bericht geeft aan dat er een probleem is met het beveiligingscertificaat (SSL).
Of je nu een domein heeft geregistreerd bij Easyhost of een andere provider contacteer ons via het contactformulier.
1.5 De website is opgeschort
De reden voor blokkering kan een schending van onze algemene voorwaarden zijn, een zeer lange inactiviteit van de projecteigenaar, een verzoek van de projecteigenaar of een bepaalde instelling van je eigen domein. Neem in deze situatie direct contact op met onze klantenondersteuning na inloggen op de projectadministratie via het contactformulier.
2. Backend (administratie en editor)
Niet-functionele beheer- of editorfuncties kunnen worden veroorzaakt door een gedeeltelijke update van het systeem – in dit geval raden we aan een paar minuten te wachten en later te proberen te bewerken. Als de editor daarna nog steeds niet reageert, kun je de volgende procedures proberen:
2.1 Administratie loopt in een lus
Als je klikt op Site bewerken in het projectdetail en je keert terug naar de pagina Mijn projecten, of als de editor zich op een vergelijkbare manier gedraagt, raden we je aan het cachegeheugen van je browser te wissen – je kunt hier meer informatie vinden in het artikel.
2.2 De functie werkt niet zoals het hoort
Als een van de functies van de editor niet naar behoren werkt, raden we je aan alles te controleren volgens de instructies in onze kennisbank. Ook is het goed om na te gaan of je het benodigde premium pakket actief hebt voor de gegeven functie, je kunt dit hier in de prijslijst voor reguliere websites of hier in de prijslijst voor e-shops bekijken.
Complicaties kunnen ook worden veroorzaakt door een volledige browsercache. Je kunt proberen om het te wissen, het is ook mogelijk om de status te corrigeren door het project te publiceren, of door de pagina te verversen via de toetsencombinatie Ctrl + F5 (alvorens de pagina te verversen, gelieve grotere teksten te kopiëren, deze zouden kunnen verdwijnen na het verversen).
Als de functie tekenen van onjuist gedrag vertoont, kun je inloggen en contact met ons opnemen via het formulier, we controleren alles graag met behulp van ons technisch team.
2.3 Foutmelding
Als je een van de bovenstaande foutmeldingen in de editor ziet, kan het zijn dat de beschikbaarheid van onze editor op korte termijn is uitgevallen. Controlesystemen draaien op de achtergrond om uitval te bewaken en, als ze zich voordoen, wordt de situatie onmiddellijk opgelost.
Dus als je de pagina niet meteen hoeft te bewerken, raden we je aan een paar uur te wachten of in te loggen op je SiteBuilder website en contact op te nemen met ons supportteam.